Je bolesť vždy zlá?

06.08.2022

Definícia bolesti podľa WHO:

"Bolesť je nepríjemný pocit alebo emocionálny zážitok spojený so skutočným alebo potenciálnym poškodením tkaniva, alebo popisovaný termínmi takéhoto poškodenia."

IASP, 1984

Veľa krát sa sťažujeme na bolesť. Je to nepríjemný stav, ale v podstate, bolesť je "dobrá". Keď túto frázu hovorím pacientom, často sa stretávam s nepochopenými výrazmi. Ale áno, je to tak. Bolesťou nás naše telo upozorňuje, že niečo nie je v poriadku. Je to naša "kontrolka, senzor". Veľmi zjednodušené vysvetlenie dráhy bolesti: bolestivý vnem je zachytený pomocou nociceptorov (receptori na vnímanie bolesti) a ďalej prenášaný nervovými vláknami do riadiaceho centra v mieche (reflex), alebo v mozgu. V týchto centrách sa analyzujú prijímané informácie a následne je vydaná odpoveď pohybom, alebo inou reakciou organizmu (začervenanie, antalgické držanie tela a podobne)

Poznáme veľa druhov bolesti ako:

• pálivá
  • tupá
  • ostrá
  • povrchová
  • hlboká
  • pichľavá
  • prenesená- pôvod bolesti je v inom mieste ako ju reálne pociťujeme (napr. bolesť v nohe, ale hlavný problém sa nachádza v driekovej chrbtici)
  • fantómová- bolesť pociťujúca v amputovanej časti tela
  • viscerálna- bolesť vnútorných orgánov pociťovaná na kožnom dermatóme (napr. nádorové postihnutie pankreasu- bolesť ľavého ramena, nádorové postihnutie pečene alebo pľúc- bolesť ramien)

Podľa dĺžky trvania môžeme hovoriť o akútnej a chronickej bolesti. Charakter akútnej bolesti v priebehu hojenia zaniká, jej trvanie je od niekoľkých sekúnd až po pár týždňov. Bolesť pretrvávajúca viac ako 6 mesiacov je charakterizovaná za chronickú bolesť. Chronická bolesť má často cyklický charakter so zhoršujúcim sa priebehom.

Bolesť z pohľadu fyzioterapie

Fyzioterapia ponúka veľmi veľké množstvo metód, vďaka ktorým vieme bolesť potlačiť alebo úplne odstrániť. Slovo fyzioterapia pozostáva z výrazov: fyzikálny a liečba = terapia.Ako vidieť z názvu- fyzioterapia nepoužíva na liečbu farmakoterapiu, ale obyčajnú fyziku. Či už ide o cvičenie, magnetoterapiu, manuálnu terapiu a mnohé iné liečebné procedúry, veľkým benefitom je to, že nie je žiadnou chémiou zaťažovaná pečeň. Ide o neinvazívnu terapiu. Zase na druhej strane fyzioterapiou nemôžeme liečiť všetko čo bolí. Ale väčšinou pri problémoch najmä s pohybovým aparátom je to ideálny spôsob.

Najdôležitejšou úlohou je vždy nájsť príčinu, zdroj bolesti. Bez zdroja bolesti nemá zmysel liečiť, pretože ani nevieme čo liečime.

Nie som zástancom podobných fráz ako: "Bolí ma hlava, dám si tabletku..." V neúnosných prípadoch treba siahnuť po liekoch, ale často si vieme pomôcť aj inými spôsobmi. Krátky spánok, niekedy len oddýchnuť, ľahká masáž,... Bolesť hlavy býva často prítomná pri nízkom tlaku, vtedy môže pomôcť silná káva. Často sa stretávam s prípadmi, kedy pacientov bolí hlava, ale hlavná príčina bolesti je v krčnej chrbtici. Tento stav nastáva pri posunutom stavci, útlaku na nervový koreň,... viac na https://www.fyziozin.eu/l/bolest-chrbta/. V takomto prípade je vhodné podstúpiť manuálnu terapiu (viac na https://www.fyziozin.eu/l/manualna-terapia/)

Nebudeme rozoberať vratkovú teóriu bolesti. Na záver, iba skúste počúvať svoje telo, všetko vám povie.

Autor: Zinchenko